Svar: Ammestrejke vil ikke have flaske

23. juni 2022

Alder:
7 mdr.

Kære Cecilie

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligt gerne give dig lidt råd og tanker med på vejen :)

Det er rigtig godt, at jeres dreng er glad for vand og gerne vil drikke vand af flaske - på den måde så kan du stadig sikre ham en stor del væske. Derudover vil det være rigtig godt, hvis han kan få 4 mælkemåltider i døgnet - og det må være via brystet, via kop, eller via flaske - hvad du nu kan få til at lykkes bedst muligt. Derudover så skal hans mælkebehov sikres via maden, så det vil være rigtig godt, hvis du kan lave hans grød og mos med modermælkserstatning, så energiberiger du maden og sikrer samtidig at han får lidt ekstra mælk indenbords.

Det er vigtigt, at du ikke presser ham til brystet eller til at drikke kop til alle måltider, før hver lur osv. da det naturligt vil kunne gøre, at han afviser mere og mere. Prøv om du kan holde dig til de 4 mælkemåltider i døgnet og så derudover give ham vand. Så vil lysten til mælk måske komme tilbage :)

Ammestrejke kan opstå af flere årsager, og du kan overveje om noget af følgende måske spiller ind hos jer:

- Har du fået menstruation, eller kan den være på vej? Det giver hormonændringer, og det kan være med til at ændre mælkens smag, så han derfor afviser. Når menstruationen er overstået, så plejer mælken at smage mere "normalt" igen.

- Har du ændret sæbe, parfume, vaskepulver andet? Hvis du pludselig dufter meget anderledes end du plejer, så kan han måske afvise brystet på grund af dette.

- Er du begyndt at dyrke motion, løbeture og lignende? Det kan nogle gange også være med til at påvirke smagen af din mælk.

- Er det nedløbsrefleksen, som er for langsom? Nogle børn bliver utålmodige og frustrerede ved brystet, hvis mælken ikke løber hurtigt nok. Du kan prøve at malke lidt ud før du lægger ham til, så mælken allerede er begyndt at løbe, når han så dier.

- Kan han føle sig presset til brystet og derfor afvise? Nogle gange vil det her hjælpe at du springer nogle af amningerne over, og som sagt vil det ofte være passende med 4 amninger (mælkemåltider) i døgnet nu. Det kan også nogle gange hjælpe at amme liggende eller at forsøge at amme ham, når han er halvt sovende, fordi han så accepterer brystet bedre.

- Kan han have ondt nogen steder, f.eks. fra skulder, nakke, bækken eller lignende, så det gør ondt, når han lægges til brystet - så det ikke er mælken han protesterer over, men den stilling han ligger i, når han ammes... Det kan selvfølgelig også være smerter fra ørerne, da han er begyndt at vågne hyppigere de sidste nætter...

- Er der sket noget i familien, stress, sygdom eller andet? Hvis du er stresset, så vil det påvirke din mælkeproduktion, så du både producerer mindre mælk, og så mælken ikke flyder let til ham. Her er det naturligt ikke nogen hjælp netop at opleve afvisningen ved brystet, for det naturligt vil stresse yderligere...

Prøv at tage det roligt. Han drikker stadig vand, han accepterer brystet af og til, han får mælk via sin grød og mos, det er også lykkes med udmalket modermælk af kop.. noget får han, og det er godt. Derudover skal du naturligt holde øje med hans bleer og sikre dig, at han stadig tisser godt, og at hans urin ikke er gul og koncentreret, men klar.

Jeg kan godt forstå, at du er urolig for ...

Annonce

... ferien, og du fortæller også, at far skal overtage barselen om 3 uger. Derfor tænker jeg, at den bedste løsning for jer lige nu nok vil være, at du forsøger at tilbyde ham brystet, men vil han ikke, så må du acceptere det. Derudover vil det være rigtig godt at forsøge med flaske med mme og mme af kop - da det vil fungere bedst for jer alle, når far overtager barsel lige om lidt. Du kan skifte til en anden type erstatning for at se, om han bedre kan lide dette. Prøv evt. med erstatning på brik, da varmebehandlingen kan gøre, at mælken smager lidt sødere, og det vil han måske godt kunne lide. Det vil også være smart på jeres ferie :) Du kan også prøve med vælling i håb om, at han kan lige den smag - det tæller også med i væskeregnskabet.

Da han gerne drikker vand af sutteflaske, så er det ikke sutteteknikken, som er svær for ham, men sandsynligvis smagen af mme, som han protesterer over. Derfor kan det være en god idé at forsøge med lidt forskellige typer erstatning eller vælling.

Det er rigtig dejligt, hvis du f.eks. stadig kan amme om aftenen og natten, og det synes jeg bestemt, at du skal holde fast i, så længe det er muligt. Om dagen må han så forsøges at få mælk på anden vis - også fordi far skal kunne passe ham, så at satse meget på amningen nu, vil ikke være en hjælp for jer om 3 uger. Det vigtigste er dog, at han får væske nok, og så må en større del af hans mælkeindtag dækkes via skemaden.

Hans behov for kalk dækkes også via kalkholdige grøntsager som broccoli, bønner, pastinak, persillerod og forskellige typer kål. Også havregryn og fuldkornspasta indeholder kalk, fisk er godt eller f.eks. lidt finthakkede mandler eller nødder i en grød. Han må også gerne få ost af forskellig slags - ost kan gives som gnaveost, det kan være smøreost eller det kan være ost, som rives på en ret. Lad ham endelig spise løs af de spanske rette med både fisk, grøntsager og ost :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Medbring gerne en rejse el-koger, så I kan koge vand (brug vand fra flaske) til flasker, og så I også kan lave en portion færdiglavet grød eller lignende, når I har brug for det. Giv ham gerne frugt i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gnaske på - men vælg frugt med skræl (som I selv skræller) og skyl det i flaskevand, ikke vand fra hanen.

Jeres dagsplan ser umiddelbart rigtig fin ud. Han vil sandsynligvis stille og roligt begynde at kunne springe den lur over, som ligger 17-17.30 - og det betyder, at han vil kunne komme tidligere i seng. Det kan måske være med til at give lidt ændringer i forhold til amning og behov for brystet aften og sen aften - det må tiden vise :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen. Det lyder som om, at han ikke mangler noget lige nu, og det skal nok gå - men jeg kan sagtens forstå, at du synes det er svært, og det er naturligt rigtig hårdt, at han igen og igen afviser brystet, når du forsøger at lægge ham til...

Har far prøvet med flasken? Far forbindes ikke med amning, så måske vil han have bedre held med det... Er I på tur midt på dagen, så lad ham evt. få sin flaske i barnevogn/klapvogn (hvad I nu har med eller lejer) før middagsluren, og se om det måske kan gøre, at han så acceptere den bedre...:)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god rejse og ferie i det spanske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder