Svar: Ammestrejke vil ikke have flaske
23. juni 2022
Alder:
7 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligt gerne give dig lidt råd og tanker med på vejen :)
Det er rigtig godt, at jeres dreng er glad for vand og gerne vil drikke vand af flaske - på den måde så kan du stadig sikre ham en stor del væske. Derudover vil det være rigtig godt, hvis han kan få 4 mælkemåltider i døgnet - og det må være via brystet, via kop, eller via flaske - hvad du nu kan få til at lykkes bedst muligt. Derudover så skal hans mælkebehov sikres via maden, så det vil være rigtig godt, hvis du kan lave hans grød og mos med modermælkserstatning, så energiberiger du maden og sikrer samtidig at han får lidt ekstra mælk indenbords.
Det er vigtigt, at du ikke presser ham til brystet eller til at drikke kop til alle måltider, før hver lur osv. da det naturligt vil kunne gøre, at han afviser mere og mere. Prøv om du kan holde dig til de 4 mælkemåltider i døgnet og så derudover give ham vand. Så vil lysten til mælk måske komme tilbage :)
Ammestrejke kan opstå af flere årsager, og du kan overveje om noget af følgende måske spiller ind hos jer:
- Har du fået menstruation, eller kan den være på vej? Det giver hormonændringer, og det kan være med til at ændre mælkens smag, så han derfor afviser. Når menstruationen er overstået, så plejer mælken at smage mere "normalt" igen.
- Har du ændret sæbe, parfume, vaskepulver andet? Hvis du pludselig dufter meget anderledes end du plejer, så kan han måske afvise brystet på grund af dette.
- Er du begyndt at dyrke motion, løbeture og lignende? Det kan nogle gange også være med til at påvirke smagen af din mælk.
- Er det nedløbsrefleksen, som er for langsom? Nogle børn bliver utålmodige og frustrerede ved brystet, hvis mælken ikke løber hurtigt nok. Du kan prøve at malke lidt ud før du lægger ham til, så mælken allerede er begyndt at løbe, når han så dier.
- Kan han føle sig presset til brystet og derfor afvise? Nogle gange vil det her hjælpe at du springer nogle af amningerne over, og som sagt vil det ofte være passende med 4 amninger (mælkemåltider) i døgnet nu. Det kan også nogle gange hjælpe at amme liggende eller at forsøge at amme ham, når han er halvt sovende, fordi han så accepterer brystet bedre.
- Kan han have ondt nogen steder, f.eks. fra skulder, nakke, bækken eller lignende, så det gør ondt, når han lægges til brystet - så det ikke er mælken han protesterer over, men den stilling han ligger i, når han ammes... Det kan selvfølgelig også være smerter fra ørerne, da han er begyndt at vågne hyppigere de sidste nætter...
- Er der sket noget i familien, stress, sygdom eller andet? Hvis du er stresset, så vil det påvirke din mælkeproduktion, så du både producerer mindre mælk, og så mælken ikke flyder let til ham. Her er det naturligt ikke nogen hjælp netop at opleve afvisningen ved brystet, for det naturligt vil stresse yderligere...
Prøv at tage det roligt. Han drikker stadig vand, han accepterer brystet af og til, han får mælk via sin grød og mos, det er også lykkes med udmalket modermælk af kop.. noget får han, og det er godt. Derudover skal du naturligt holde øje med hans bleer og sikre dig, at han stadig tisser godt, og at hans urin ikke er gul og koncentreret, men klar.
Jeg kan godt forstå, at du er urolig for ferien, og du fortæller også, at far skal overtage barselen om 3 uger. Derfor tænker jeg, at den bedste løsning for jer lige nu nok vil være, at du forsøger at tilbyde ham brystet, men vil han ikke, så må du acceptere det. Derudover vil det være rigtig godt at forsøge med flaske med mme og mme af kop - da det vil fungere bedst for jer alle, når far overtager barsel lige om lidt. Du kan skifte til en anden type erstatning for at se, om han bedre kan lide dette. Prøv evt. med erstatning på brik, da varmebehandlingen kan gøre, at mælken smager lidt sødere, og det vil han måske godt kunne lide. Det vil også være smart på jeres ferie :) Du kan også prøve med vælling i håb om, at han kan lige den smag - det tæller også med i væskeregnskabet.
Da han gerne drikker vand af sutteflaske, så er det ikke sutteteknikken, som er svær for ham, men sandsynligvis smagen af mme, som han protesterer over. Derfor kan det være en god idé at forsøge med lidt forskellige typer erstatning eller vælling.
Det er rigtig dejligt, hvis du f.eks. stadig kan amme om aftenen og natten, og det synes jeg bestemt, at du skal holde fast i, så længe det er muligt. Om dagen må han så forsøges at få mælk på anden vis - også fordi far skal kunne passe ham, så at satse meget på amningen nu, vil ikke være en hjælp for jer om 3 uger. Det vigtigste er dog, at han får væske nok, og så må en større del af hans mælkeindtag dækkes via skemaden.
Hans behov for kalk dækkes også via kalkholdige grøntsager som broccoli, bønner, pastinak, persillerod og forskellige typer kål. Også havregryn og fuldkornspasta indeholder kalk, fisk er godt eller f.eks. lidt finthakkede mandler eller nødder i en grød. Han må også gerne få ost af forskellig slags - ost kan gives som gnaveost, det kan være smøreost eller det kan være ost, som rives på en ret. Lad ham endelig spise løs af de spanske rette med både fisk, grøntsager og ost :)
Medbring gerne en rejse el-koger, så I kan koge vand (brug vand fra flaske) til flasker, og så I også kan lave en portion færdiglavet grød eller lignende, når I har brug for det. Giv ham gerne frugt i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gnaske på - men vælg frugt med skræl (som I selv skræller) og skyl det i flaskevand, ikke vand fra hanen.
Jeres dagsplan ser umiddelbart rigtig fin ud. Han vil sandsynligvis stille og roligt begynde at kunne springe den lur over, som ligger 17-17.30 - og det betyder, at han vil kunne komme tidligere i seng. Det kan måske være med til at give lidt ændringer i forhold til amning og behov for brystet aften og sen aften - det må tiden vise :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen. Det lyder som om, at han ikke mangler noget lige nu, og det skal nok gå - men jeg kan sagtens forstå, at du synes det er svært, og det er naturligt rigtig hårdt, at han igen og igen afviser brystet, når du forsøger at lægge ham til...
Har far prøvet med flasken? Far forbindes ikke med amning, så måske vil han have bedre held med det... Er I på tur midt på dagen, så lad ham evt. få sin flaske i barnevogn/klapvogn (hvad I nu har med eller lejer) før middagsluren, og se om det måske kan gøre, at han så acceptere den bedre...:)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god rejse og ferie i det spanske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske